Balansering av dekk

Perfekt balanse i dekkene!


Riktig balanserte dekk er viktig både for kjørekomfort og økonomien.
Ubalanse over tid sliter ekstra mye på bilens hjuloppheng, og kan føre til dyre reparasjoner av endeledd, bærekuler etc. I tillegg slites dekkene ujevnt og drivstofforbruket kan øke. Det er ikke bare når du kjøper nye dekk at de bør balanseres. Du kan ha en skadelig ubalanse i hjulene uten at det gir utslag i rattet, spesielt dersom ubalansen kommer fra bakhjulene.

Målet med balanserte dekk er å fordele vekten likt rundt hele dekkets omkrets. Hjul som ikke er i balanse, kan forårsake ubehagelige vibrasjoner under kjøring. Det resulterer også i for tidlig slitasje av oppheng og styrekomponenter, roterende deler og dekk.Når du monterer et dekk på felg, hos oss balanseres dekket riktig for å eliminere vibrasjoner og unngå for tidlig slitasje forårsaket av ubalanse i det roterende hjulet og dekkmonteringen.Som en del av rutinemessig vedlikehold av kjøretøy, bør sjåføren balansere dekkene på kjøretøyet etter hver kjørte 8.000-15.000 km, eller etter 1-2 år (avhengig av hva som kommer først).



Kjennetegn på ubalanse

Hvis du oppdager ett eller flere av disse symptomene – selv om dekkene er relativt nye – er det mulig at bilen din har et ubalansert dekk.

Ubalanse i hjulene kan utvikles over tid når dekkene slites. Ved regelmessig bruk utsetter du dekkene dine for stress ved å kjøre på dårlige veier, har mange harde nedbremsinger eller kjører ekstra fort i svingene, kan det ytterligere fremskynde en ubalanse.

Når ett eller flere dekk er i ubalanse, er det flere indikatorer:

  • Bilen begynner å vibrere i høye hastigheter
  • Det får ujevn slitasje på slitebanen på dekket
  • Du opplever en økning i drivstofforbruket
  • Du får problemer med fjæringen på bilen

Hvordan balanserer Hamardekk dine hjul?

Dynamisk balansering en teknikk hvor man bruker roterende datateknikk for å måle dekket på alle tre akser, i tilegg til dette så legges det på en "rullende landeveg" som presser med 700 kg på dekket, da kan vi lese av trykkforskjeller i dekket og evt oppdage invendige skader i dekket som man ikke klarer å se eller finne ut av med vanlig balanseringsmaskin. dette er en prosedyre vi alltid utfører ved balansering. 

Når analysen er fullført, spesifiserer datamaskinen hvor mye vekter som trengs og hvor dette skal plasseres for å balansere dekket, maskinen vil også gi oss advarsel hvis det er for store trykkforskjeller i dekket eller høydekast.  De små vektene - enten klips- eller limvekter - blir lagt til både på innsiden og utsiden av felgen for å gi høyest presisjon og balanse. 


Her ser du link til hvordan det utføres hos hamardekk as.

https://video.wuerth.no/slik-har-hamardekk-okt